Deze STEM-filmpjes werden ontwikkeld in een fijne samenwerking met de ‘Faculteit Ingenieurswetenschappen van KU Leuven’ en ‘Brightlab’.
Dit filmpje werd ontwikkeld voor de 2de en 3de graad van het lager onderwijs, maar kan ook bij de 1ste graad ingezet worden mits extra hulp en begeleiding/uitleg voor de leerlingen.
Hoi leerkracht!
Leuk, dat je aan de slag wil gaan met onze STEM-filmpjes.
Per onderwerp zijn er telkens 2 filmpjes, meer bepaald een ‘Intro-filmpje (deel 1)’ en een ‘Eind-filmpje (deel 2)’.
Tussen het tonen van beide filmpjes, gaan de leerlingen in groepjes aan de slag en begeleid jij hen als coach.
Onze STEM-filmpjes kunnen door elk leerjaar gebruikt worden, maar voor de jongere leerjaren zullen sommige zaken (zoals het werkblad bijvoorbeeld) nog wat moeilijk zijn. De werkbladen zou je ook mondeling kunnen overlopen met heel de klas of met de groepjes apart om hen te helpen.
We zullen hieronder een mogelijk verloop van zo’n STEM-les plaatsen om het nog beter te verduidelijken.
A. Mogelijk verloop van een STEM-project met onze filmpjes:
1) INTRO-filmpje (deel 1):
Dit filmpje begint steeds met onze Xnapda-presentator, die een probleem heeft over een bepaald onderwerp. Dit filmpje leidt dan tot een onderzoeksvraag bij ‘Onderzoekend leren’ of een behoefte/uitdaging bij ‘Ontwerpend leren. De presentator vraagt op het einde van het filmpje telkens om hulp van de leerlingen. Dit zal hen motiveren om een oplossing te bedenken voor het probleem. Hier kan je best ook al teasen naar het ‘Eind-filmpje’, dat er op het einde van het project aankomt.
Dit filmpje hierboven is een filmpje op basis van ‘Ontwerpend leren’.
2) Periode tussen het tonen van beide filmpjes:
In deze periode ga je jouw klas in groepjes verdelen, die op hun beurt aan de slag gaan een oplossing te bedenken voor het probleem. De leerlingen gaan dus stapsgewijs iets onderzoeken (bij ‘onderzoekend leren’) of iets ontwerpen (bij ‘ontwerpend leren’), afhankelijk van het onderwerp van het STEM-filmpje, om zo de presentator te helpen. Bij het onderwerp van bovenstaand filmpje gaan de leerlingen dus iets moeten ontwerpen.
- STAPPENPLAN:
Dit proces is gemakkelijk van begin tot einde te begeleiden via de stappenplannen van Brightlab. Het bijhorend stappenplan kan je bij elk filmpje downloaden.
We hebben ook twee ‘uitlegfilmpjes voor de leerkracht’ gemaakt over deze stappenplannen onderzoekend en ontwerpend leren, zodat je meteen weet, wat die inhouden. Die vind je terug bij elk leerjaar, maar ook hier op ons YouTube-kanaal:
Wat is onderzoekend leren: https://youtu.be/V97fY9onyr8
Wat is ontwerpend leren: https://youtu.be/IQEyYj0Jfw0
- WERKBLAD:
We hebben ook voor elk stappenplan een bijhorend werkblad ontwikkeld, dat je, indien gewenst, kan gebruiken bij het groepswerk van de leerlingen. Het werkblad kan je ook downloaden bij elk filmpje.
Bij dit filmpje over ‘Personen met een handicap’ is de behoefte/uitdaging: ‘Ontwerp iets om het leven van personen met een handicap gemakkelijker te maken.’
3) EIND-filmpje (deel 2):
In het Eind-filmpje bedankt de presentator de leerlingen voor hun hulp en vertelt de presentator meer over het onderwerp en mogelijke oplossingen voor het probleem. Ook vertelt die dat hij zelf ook een oplossing bedacht heeft en laat het resultaat zien. Dit resultaat is soms geslaagd, maar vaak ook niet, omdat STEM draait rond het steeds verbeteren van je ontwerp om nog tot een beter ontwerp te komen.
Soms heeft de presentator in dit filmpje ook de hulp ingeschakeld van een externe specialist om een heel geschikte oplossing te laten zien. Dit varieert van onderwerp tot onderwerp.
Hopelijk ben je nu helemaal in de STEM-ming om met onze STEM-filmpjes aan de slag te gaan!
Veel succes,
Team Xnapda